Friday, August 10, 2007

التاج



وصلني تاج من استاذ اسلام توفيق ربنا يكرمه ويجازيه خير لانه شجعني اني اكتب تاني في المدونه بعد غياب فتره ..هو التاج طويل شويه ..لأ طويل قوي ده تقريبا 30 سؤال بس انا ان شاء الله هجاوب عليهم
السؤال الاول
ما رأيك في جريدة الدستور؟
انا بعتبر ان جريدة الدستور من الجرايد القليله في الوقت الحالي اللي ممكن نقول عليها كويسه وبتجيب الحقيقه وبتتكلم بجراءه طبعا مع بعض التحفظات علي بعض الحاجات بس عموما هي كويسه.
ما رأيك في شوية المدونات دي(انا اخوان - ابن اخ-حلم الحريه -مش حاسكت -جهاد المصري)
مدونه انا اخوان من المدونات اللي باتبعها باستمرار علشان اعرف اخبار المدونين والجديد في عالم التدوين والاخبار عموما
مدونه ابن اخ بتعجبني جدا وفعلا باستفيد منها وبتعجبني الموضوعات اللي بيطرحها وطريقة تفكيره
مدونه حلم الحريه باعتبرها من احسن المدونات اللي عملها بنات الاخوان طريقه كتابتها واسلوبها جميل
مدونه مش حسكت وجهاد المصري مش بتابعهم اوي علشان احكم عليهم بس ان شاء الله نويت اتابعهم
هل بعد قراءتك للاجابتين اللي فاتو ..حسيت ان انا ايه ..ولاتنسي الصدق؟
انا مش فاهمه السؤال ده اوي بس شكلك بتعمل استطلاع رأي وبتحب تزنق الناس بأسأله غير متوقعه
هل تثق في جريدة الدستور ؟
نعم اثق فيها الي حد كبير
انا بحبكو في الله ..هل تحبوني ولاتنسي الصدق؟
انا طبعا مش عارفه مين كاتب السؤال ده اصلا بس عموما انا حب الاخوان بيجري في دمي وبحبهم كلهم في الله بصدق ..يسموها بقي تعصب او اي حاجه مش مشكله المهم اني بحب الاخوان بجد
هل تعمل في السياسه والعمل العام اكثر من الروحانيات والربانيات؟
انا بحب الروحانيات جدا لانها فعلا الزاد اللي بينفع الواحد وبيحركه في العمل العام ومبقدرش يوم يعدي عليه من غير روحانيات لاني بتعب جدا وممكن احس ان العمل مفيهوش اخلاص ..لكن بما ان العمل العام والسياسه بياخدو وقت كبير جدا من يومي فبحب اختم يومي غالبا بالروحانيات علشان انام مبسوطه ..يعني الموضوع محتاج موازنه ونحاول نكون زي الصحابه فرسان بالنهار ورهبان بالليل.
هل الدستور بتحب الاخوان ولابتستغلها؟
اكيد مش هيكونو بيحبو الاخوان محبه خالصه لوجه الله من غير مصلحه ولادوافع سياسيه بس هم معاهم في حربهم ضد النظام والفساد وده كويس
اسم مدونتك؟
بحلم
لماذا اخترته وما هي نيتك في اختياره؟
اخترته لاني فعلا عندي حلم كبير بحلمه ليل ونهار شاغل كل كياني وتفكيري وان شاء الله هكرس حياتي واعمل جاهده حتي يحققه الله الحلم ده انا كاتباه فوق مع اسم المدونه
هل فكرت في اغلاق مدونتك ولماذا؟
في الفتره اللي فاتت جالي احباط رغم اني كنت لسه عامله المدونه وفكرت اني مكتبش فيها تاني لاني كنت مشغوله جدا وقلت انا مش هضيف جديد وممكن استغل الوقت اللي هكتب فيه علي المدونه في حاجه تفيد الدعوه اكتر وكمان في ناس حبطتني لكن بعد التفكير غيرت رأيي
صورتك في المدونه ورمزيتها؟
مش حطه صوره
لماذا دخلت عالم التدوين من الاساس؟
اولا:الفكره عاجبتني جدا اني اعبر عن نفسي واتبادل الاراء والافكار مع غيري لاني اكيد هاستفاد واتعلم من كل الاراء سواء كانت معايا او ضدي
ثانيا: انا عايزه اتضامن مع اخواننا واساتذتنا الشرفاء المعتقلين فقلت اعمل المدونه دي وتكون منبر للدفاع عن الحق وابقي اعرف كل اقاربي وصحابي اللي ميعرفوش حاجه عن القضيه اوعن الاخوان اوحتي عن التدوين بالمدونه وابقي نفعتهم وعرفتهم حاجه ونشرت القضيه
ثالثا: كنت عايزه اعمل علاقات وصداقات جديده واتعرف علي ناس اكتر من خلال عالم النت الواسع بس في اطار مفيد ومحترم فقلت مفيش غير التدوين

رابعا: انا بحب الصحافه جدا والكتابه جدا.. يمكن اسلوبي لسه مش حلو بس اديني بتعلم واتدرب
جمله قيلت لك في وصف مدونتك ؟
لسه اصلامعرفتش حد كتير بالمدونه بس ان شاء الله بعد التاج ده همرره لناس كتير واستني تعليقاتهم ووصفهم
التعليقات بالنسبه ليك..اهميتها ؟
طبعا مهمه جدا وهي روح المدونه والا يبقي الواحد مااستفدش كتير
احلي بوست كتبته ..ضع اللينك ثم اكتب لماذا؟
لسه مجاش.. ومعتقدش ان انا اللي المفروض احكم الحكم ده الناس اللي بتقرأ هي اللي تقول
افضل مدونه قرأتها؟
بصراحه مقدرش احدد بس المدونات اللي بتعجيبني كتير وبالذات اللي بتمتاز بالبساطه وصاحبها بيعبر عن نفسه وانسانيته بدون تكلف وكمان اللي بيناقش المواضيع السياسيه بجرأه واللي بيغطو اول بأول الاخبار الجديده بتاعه المحاكمات والمسيرات والمؤتمرات والوقفات الاحتجاجيه والكلام ده
حد قل ادبه في التعليق ايه رد فعلك؟
محصلتش لسه بس لو حصلت عادي خالص هرد عليه بكل هدوء واشرحله وجهة نظري تاني وبعدين في الاخر هقوله لوسمحت يا ريت بعدكده تعلق بطريقه احسن لان النقاش مش بيكون كده
اسوأ بوست واسوأ مدون ؟

مفيش اسماء محدده لاني لما بدخل علي مدونه مبتعجبنيش مبدخلش عليها تاني فالبتالي بنسي اسمها بس عموما مبتعجبنيش المدونات اللي فيها الفاظ مش كويسه واصحابها مش بيراعو حرمة الحياء او الدين او المدونات اللي اصحابها ملهمش هدف غير انهم يضيعو وقتهم
هيحصل ايه لايميلك لما تموت؟
هيموت معايا
اديت الباسورد لمين ؟
مدتهوش لحد
كانت ايه علاقتك بيه؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اسمك ؟
اسماء
المشهور بيه وسط اصحابك ؟
اسمي الثنائي لان اسم والدي مميز
شخصيتك نوعها ايه ؟
يقال ان شخصيتي قويه وقياديه
السفر بالنسبه ليك ؟
حياتي اهواه ولو الموضوع بايدي يعني لو معايا فلوس وفي محرم تحت امري كنت لفيت العالم كله ورحت كل يوم بلد شكل لاني بحب اوي اشوف اماكن جديده واتعرف علي ناس جديده بس ده ميمنعش اني بحب بلدي جدا
وقت فراغك بتعمل فيه ايه؟
بزور اقاربي اوبقعد مع ماما وبابا اوبنزل اتمشي مع امي
المود بتاعك ؟
الحمد لله مبسوطه وباضحك دايما بس كتير ببقي مهمومه وحزينه علي حال الامه وعلي تقصيري في حق ربنا
الصفات اللي اخذتها من ماما؟
الحنان ونسيان الزعل بسرعه والتفكير كتير جدا قبل ما اخد اي قرارممكن نقول التردد
الصفات اللي اخذتها من بابا؟
قوة الشخصيه والقياديه وخفة الدم والنظام والعند احيانا
اكثر 6 حاجات بتحبها ؟
طبعا مش هقول ربنا والرسول لان دي مطبوعه في قلب الواحد
هم بابا وماما واخواتي والسفر ورمضان والقران وحلقات الذكر
اكثر 6 حاجات بتكرهها؟

النفاق وجرح المشاعر والانانيه والظلم والذل والبعد عن الدين
الانترنت بالنسبه ليك؟
حاجه مهمه جدا بقضي معاه وقت كبير مرايتي علي العالم الخارجي
هتمرره لمين؟

حبيبتي اروي الطويل وحبيبتي شذي واسماء الفجريه ومش هنبطل ويالا مش مهم وميت وانا اخوان ويحيي عياش

9 comments:

بن توفيق said...

بما انى انا اللى ممرر التاج
لازم اكون انا اول واحد يرد عليه

ااجبابتك اختنا فيها نوع من الدبلوماسية شوية
بس كويس .. رجوع موقف اى عالم التدوين ان شا ءالله
وربنا ييسر وتعرفى تلاقى وقت للمدونة

انا ماشى بورقة وقلم بكتب فيها افكارى وخواطرى وكده
واوقات موضوعات المدونة
ويبقى عليا امام الانترنت او امام المدونة انى انزلها فقط

ربنا معاكى اختنا

قلب أبيــض said...

السلام عليكم
ايه موضوع التاجات اليومين دول كل ما ادخل مدونة الاقى تاج ايه هى الناس فاضية للتاجات
عذرا على الدخلة دى
مدونتك اكتر من جميلة

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكي الله خيرا ياسمسم رددودك رائعة
بس ليه في أسئلة انتي مش فاهمها
ماشاء الله طلعتي ذكية اوي انا اعرف اللي بيبقى في لغات بيبقى ذكي ولا ايه؟
انا بهزر والله جميلة
هبقى اقول لك بقية الحاجات بكرة لما اشوفك واوعي تتأخري

asmaa ibnatalislam said...

الاستاذ اسلام
جزاك الله خيرا علي المرور والتعليق بس تقصد ايه بان اجاباتي دبلوماسيه يمكن قصدك علي موضوع جريده الدستور

asmaa ibnatalislam said...

الي القلب الابيض جزاك الله خيرا علي المرور وفي انتظار تعليقاتك دائما




مريومه حبيبتي
مقدرش اتأخر عليكي ابدالانك بتوحشينبي كل خمس دقايق

AbdElRaHmaN Ayyash said...

اجابات جميلة
ربنا يوفقك

نور الايمان said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ردودك جميلة ياسمسم وخلتني اعرف حاجات جديدة عنك

دعوة الحق said...

السلام عليكم.... ازيك ياسمسم... ايه الردود العاقلة ده... يعني أرد عليكي وانا مطمنة ولا ده مجرد كلام مدونين؟؟؟

محمد جمعه said...

الحوار رائع والاجابة اروعوالتعليق اروع جدا
ثانيا ادعوكم على مطالعة الشرقيه اون لاين لتتطلعوا على ا.ابراهيم عيسى وهو يكتب عن حزب الاخوان وبعديم تقولوا ايه رايكم فى الدستور